Abstract
På Bioanalytikeruddannelsen, Professionshøjskolen Metropol har vi på modulet Molekylærbiologiske og genetiske analyser (M09) udviklet en digital portfolio kombineret med peer to peer feedback som didaktisk redskab. Den digitale portfolio blev indført ud fra et ønske om at øge de studerendes skriftlighed, give mulighed for dybere læring, samt bedre transfer mellem det praktiske laboratoriearbejde og den teoretiske del af studieforløbet (1). Før efteråret 2015 var den pædagogiske og didaktiske udfordring, at de studerendes læring ofte ikke var tilstrækkelig dyb, og de havde vanskeligt ved at anvende færdigheder og kompetencer opnået i laboratoriet i skriftlige besvarelser med et tilstrækkeligt detaljeret fagsprog. Der var ikke tidligere fokus på skriftlighed, men på kollaborativ mundtlig videndeling ved problembaseret læring (2). Dette gjorde, at der ikke var tilstrækkelig alignment mellem aktiviteter i studieforløbet og den skriftlige udprøvning. Således svarede 91% af de studerende i evalueringen af M09 i foråret 2015, før indførelsen af portfolien, at de er helt eller delvist enige i udsagnet: ”Det vil være godt for min læring at arbejde mere med det skriftlige fagsprog.”
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 2017 |
Publication status | Published - 2017 |
Event | DUN Conference 2017 - Vingsted, Denmark Duration: 30 May 2017 → 31 May 2017 http://dun-net.dk/aktiviteter/2017/dun-conference-2017/ |
Conference
Conference | DUN Conference 2017 |
---|---|
Country/Territory | Denmark |
City | Vingsted |
Period | 30/05/17 → 31/05/17 |
Internet address |
Keywords
- learning, educational science and teaching