Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: – erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis

Steen Baagøe Nielsen (Editor), Signe Hvid Thingstrup (Editor), Marianne Brodersen (Editor), Henrik Hersom (Editor)

Research output: Book/Report/PhD thesisAnthologyResearchpeer-review

Abstract

Hvordan inkluderer vi bedre mænd og drenge i de danske uddannelser?

Bogen her udfordrer de etablerede forståelser af sammenhængen mellem køn og uddannelse. Den dokumenterer, at køn har betydning for mænds uddannelsesdeltagelse, og den ser på, hvad vi kan gøre for, at flere drenge og mænd føler sig inkluderet og inviteret til at uddanne sig.

Forfatterne skaber dermed en kontekst i forståelsen af køns betydning samt inklusionen af mænd på de danske uddannelses­institutioner, og de tager livtag med de fordomme og forforståelser, der præger vores opfattelse af ’drengeuddannelser’ og ’pigeuddannelser’.

Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser bygger på forskning knyttet til en række forsknings- og udviklingsprojekter gennemført i Region Sjælland 2012-2015. Hensigten med projekterne har været at arbejde med og at forstå udfordringer i inklusion af drenge og mænd på uddannelser, sådan som det ser ud for de involverede aktører.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherFrydenlund Academic
ISBN (Print)978-87-7118-727-4
Publication statusPublished - 2 May 2018
SeriesUddannelse og læring
Number1
ISSN2246-3615

Keywords

  • gender/gender differences
  • education

Cite this