Abstract
Forfatterne adresserer i denne artikel et observeret problem omkring anvendelsen af designprocesmodeller i håndværk og design-faget. Forfatterne oplever, at modellerne ofte anvendes direkte som didaktiske planlægningsværktøjer, hvilket kan gøre designprocesser lineære og rigide. Derved efterlades ikke plads til uforudsete læringspotentialer, som opstår i samspillet mellem fagets materialer, metoder og elevernes skabende og undersøgende arbejde. I artiklen argumenteres for, at konkrete intentioner for elevernes læring og dannelse må indgå i overvejelser omkring, hvordan man som lærer kan gøre designprocesser til et meningsfuldt didaktisk værktøj. På baggrund af konkrete undervisningseksempler anbefaler forfatterne at undervisningen lægger særlig vægt på, at elevernes undersøgelse af materialer og håndværksmetoder foregår løbende gennem deres designproces, for på den måde at kvalificere det kreative, nye og uventede i elevernes læreprocesser.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Unge Paedagoger |
Volume | 83 |
Issue number | 4 |
Pages (from-to) | 60-68 |
Number of pages | 8 |
ISSN | 0106-5386 |
Publication status | Published - 22 Dec 2022 |
Keywords
- learning, educational science and teaching