Abstract
I artiklen præsenterer vi en model over flipped classroom som didaktisk metode udviklet med henblik på at stilladsere både de lærere, som gerne vil prøve kræfter med en flipped classroom-baseret praksis, og dem som allerede har erfaring, men kan have glæde af at bruge modellen til at kvalificere deres flipped classroom-undervisning. Modellen kan bidrage til erkendelsen af, at flipped classroom er noget nær et paradigmeskifte i forståelsen af god undervisning. Her tænkes på det skift i fokus metoden indebærer fra, at læreren er mest aktiv, til at eleverne er de mest aktive. Særligt for den præsenterede model er inddragelsen af online elev-spørgeskemaer koblet med undervisnings- videoerne. Disse spørgeskemaer giver læreren indblik i elevernes udbytte og eventuelle misforståelser af videolektien før undervisningen, således at han/hun i undervisningen kan møde eleverne der, hvor de er. Desuden giver de eleverne indsigt i deres eget faglige udbytte samt et metablik på indholdet og undervisningen med det formål at støtte deres læreproces. Modellen er således et kvalificeret bud på at skabe en forholdsvis enkel fagdidaktisk praksis med bedre it-integration i undervisningen. Målet hermed er at elevernes læring påvirkes i positiv retning på en måde, så fokus flyttes mod eleven.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Flip din undervisning : En antologi om Flipped Classroom og Flipped Learning |
Editors | Anders Schunk |
Number of pages | 19 |
Place of Publication | Aarhus |
Publisher | Turbine Forlaget |
Publication date | 26 Apr 2016 |
Pages | 34-53 |
ISBN (Print) | 978-87-406-0904-2 |
Publication status | Published - 26 Apr 2016 |
Keywords
- schools, courses and institutions