Etisk-refleksiv ledelse af kvalitetsudvikling i dagtilbud

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Dokumentation og evaluering er politiske svar på, hvordan det pædagogiske personale skal skabe pædagogisk kvalitet i dagtilbud. I de nordiske lande har dagtilbudsledelsen ansvaret for kvalitetsudvikling, og ledelsen er derfor i mange dagtilbud aktivt involveret i sammen med personalet at anvende dokumentation og evaluering til at udvikle de pædagogiske aktiviteter for derigennem at søge at styrke den pædagogiske kvalitet. Dokumentationsmetoder og evalueringsforståelser er i midlertidig ikke uskyldige. De er med til at forme og favorisere bestemte forståelser af pædagogisk kvalitet med konsekvenser for evalueringens fokus, det pædagogiske udviklingspotentiale og værdi for børnene. Med Theodor Schatzkis praksisteori udvikler denne artikel derfor en forståelse af ledelse af kvalitetsudvikling, hvor dokumentation og evaluering har et potentiale til at skabe pædagogisk udvikling, men på en måde, der favoriserer en bestemt forståelse af pædagogisk kvalitet. Artiklen argumenterer på den baggrund for behovet for en etisk-refleksiv forståelse af ledelse af kvalitetsudvikling i dagtilbud. I et casestudie af et dagtilbuds forsøg på at udvikle morgensamlingen ved hjælp af et kompetenceevalueringsdesign samt tælle- og observationsmetoder, undersøger og illustrerer artiklen denne ledelse af kvalitetsudvikling, og illustrerer behovet for en etisk-refleksiv ledelse af kvalitetsudvikling.
Original languageDanish
JournalLEDERLIV – inspiration til livet som leder
ISSN2446-0532
Publication statusPublished - Feb 2025

Keywords

  • management, organizational development and innovation
  • learning, educational science and teaching

Cite this