Abstract
Dokumentation og evaluering er politiske svar på, hvordan det pædagogiske personale skal skabe pædagogisk kvalitet i dagtilbud. I de nordiske lande har dagtilbudsledelsen ansvaret for kvalitetsudvikling, og ledelsen er derfor i mange dagtilbud aktivt involveret i sammen med personalet at anvende dokumentation og evaluering til at udvikle de pædagogiske aktiviteter for derigennem at søge at styrke den pædagogiske kvalitet. Dokumentationsmetoder og evalueringsforståelser er i midlertidig ikke uskyldige. De er med til at forme og favorisere bestemte forståelser af pædagogisk kvalitet med konsekvenser for evalueringens fokus, det pædagogiske udviklingspotentiale og værdi for børnene. Med Theodor Schatzkis praksisteori udvikler denne artikel derfor en forståelse af ledelse af kvalitetsudvikling, hvor dokumentation og evaluering har et potentiale til at skabe pædagogisk udvikling, men på en måde, der favoriserer en bestemt forståelse af pædagogisk kvalitet. Artiklen argumenterer på den baggrund for behovet for en etisk-refleksiv forståelse af ledelse af kvalitetsudvikling i dagtilbud. I et casestudie af et dagtilbuds forsøg på at udvikle morgensamlingen ved hjælp af et kompetenceevalueringsdesign samt tælle- og observationsmetoder, undersøger og illustrerer artiklen denne ledelse af kvalitetsudvikling, og illustrerer behovet for en etisk-refleksiv ledelse af kvalitetsudvikling.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | LEDERLIV – inspiration til livet som leder |
ISSN | 2446-0532 |
Publication status | Published - Feb 2025 |
Keywords
- management, organizational development and innovation
- learning, educational science and teaching