Abstract
I løbet af de seneste 20 år er forestillingen om evidensbaseret praksis i stigende grad trængt sig på, ikke bare som videnskabelig diskussion, men også i høj grad som en politisk dagsorden, der berører stort set alle velfærdsprofessioner. Men hvordan kan vi forstå denne evidensbølge. Hvorfor er den blevet så populær? Og ikke mindst: Hvad betyder det for den pædagogiske profession? Repræsenterer evidensbevægelsen et form for tillidsbrud, i dens tilsidesættelse af de lokale faglige skøn? Eller må man snarere forstå bevægelsen som en tillidsreparation, i den forstand at den faglige praksis bringes tættere på videnskaben og dermed opnår forskellige former for kvalitets- og statusløft? Det er nogle af de spørgsmål som vil blive diskuteret i dette kapitel.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Problembarna : Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern |
Editors | Mari Pettersvold, Solveig Østrem |
Number of pages | 22 |
Place of Publication | Oslo |
Publisher | Cappelen Damm Akademisk |
Publication date | 1 Aug 2019 |
Pages | 256-278 |
Chapter | 13 |
ISBN (Print) | 978-82-02-56952-5 |
Publication status | Published - 1 Aug 2019 |
Keywords
- children and youth
- education, professions and jobs