Evidens, pædagogik og politik - en småbørnspædagogisk vending

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

I løbet af de seneste 20 år er forestillingen om evidensbaseret praksis i stigende grad trængt sig på, ikke bare som videnskabelig diskussion, men også i høj grad som en politisk dagsorden, der berører stort set alle velfærdsprofessioner. Men hvordan kan vi forstå denne evidensbølge. Hvorfor er den blevet så populær? Og ikke mindst: Hvad betyder det for den pædagogiske profession? Repræsenterer evidensbevægelsen et form for tillidsbrud, i dens tilsidesættelse af de lokale faglige skøn? Eller må man snarere forstå bevægelsen som en tillidsreparation, i den forstand at den faglige praksis bringes tættere på videnskaben og dermed opnår forskellige former for kvalitets- og statusløft? Det er nogle af de spørgsmål som vil blive diskuteret i dette kapitel.
Original languageDanish
Title of host publicationProblembarna : Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern
EditorsMari Pettersvold, Solveig Østrem
Number of pages22
Place of PublicationOslo
PublisherCappelen Damm Akademisk
Publication date1 Aug 2019
Pages256-278
Chapter13
ISBN (Print)978-82-02-56952-5
Publication statusPublished - 1 Aug 2019

Keywords

  • children and youth
  • education, professions and jobs

Cite this