Faglig ledelse og refleksion: en model til udvikling af pædagogisk praksis

No Emil Sjöberg Kampmann, Eva Schimmell Raakjær

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

    Abstract

    Forfatterne ser på de aktuelle tendenser og undersøger, hvordan faglig ledelse kan en del af svaret på, hvorledes lederen kan forholde sig til de nye krav, der kom sammen med dagtilbudsloven fra 2018. I lyset af NPM-bølgen ønsker forfatteren at bringe substansen tilbage i ledelse og skabe et fornyet fokus på det faglige indhold og på opgaveudførelsen, og her ser de faglig ledelse som en del af kampen for at genvinde faglig autonomi og autoritet. De fokuserer på at skabe faglig udvikling i daginstitutionen i et samarbejde mellem ledelse og medarbejdere, og de har udviklet en refleksionsmodel, der kan anvendes til dette formål.
    Original languageDanish
    Title of host publicationNy faglig ledelse
    EditorsHenrik Rander, Elvi Weinreich
    Number of pages25
    Place of PublicationKøbenhavn
    PublisherSamfundslitteratur
    Publication date2021
    Pages129-153
    Chapter6
    ISBN (Print)9788759335529
    ISBN (Electronic)9788759339640
    Publication statusPublished - 2021

    Keywords

    • management, organizational development and innovation

    Cite this