TY - JOUR
T1 - Faglige forbindelser i legende læreporcesser i playlab
AU - Schrøder, Vibeke
AU - Jørgensen, Helle Hovgaard
AU - Skovbjerg, Helle Marie
PY - 2024/11/29
Y1 - 2024/11/29
N2 - Der er etableret playlabs på lærer- og pædagoguddannelser i Danmark som følge af en bestræbelse på at forestille sig nye og bedre rammer for børn og unge, der fungerer som alternativer til traditionelle undervisningsrum. Hvis legende læreprocesser skal finde sted i playlabs og bidrage som et relevant alternativt til den eksisterende uddannelsespraksis på videregående uddannelser, kalder det på teoretisk funderede forståelser af, hvordan rummet og materialerne bidrager til legende læreprocesser, og hvordan det pædagogiske arbejde med legende tilgange på videregående uddannelser kan understøtte sociale, sanselige og faglige dimensioner på meningsfulde måder. I artiklen undersøger vi, hvordan forbindelserne mellem det faglige og det legende udfoldes og forbindes i legende læreprocesser i playlabs. Vi tager afsæt i en designbaseret forskningstilgang og har gennemført to designeksperimenter i playlab på læreruddannelsen, hvor fagene dansk og teknologiforståelse indgår. Vi arbejder teoretisk med begreber om entangled pedagogy og legekvaliteter for at finde ud af, hvordan de studerende oplever, at det faglige og det legende forbinder sig og bidrager til at skabe mening og sammenhæng i en fagkombination, de ellers har oplevet som ’løst forbundet’.
AB - Der er etableret playlabs på lærer- og pædagoguddannelser i Danmark som følge af en bestræbelse på at forestille sig nye og bedre rammer for børn og unge, der fungerer som alternativer til traditionelle undervisningsrum. Hvis legende læreprocesser skal finde sted i playlabs og bidrage som et relevant alternativt til den eksisterende uddannelsespraksis på videregående uddannelser, kalder det på teoretisk funderede forståelser af, hvordan rummet og materialerne bidrager til legende læreprocesser, og hvordan det pædagogiske arbejde med legende tilgange på videregående uddannelser kan understøtte sociale, sanselige og faglige dimensioner på meningsfulde måder. I artiklen undersøger vi, hvordan forbindelserne mellem det faglige og det legende udfoldes og forbindes i legende læreprocesser i playlabs. Vi tager afsæt i en designbaseret forskningstilgang og har gennemført to designeksperimenter i playlab på læreruddannelsen, hvor fagene dansk og teknologiforståelse indgår. Vi arbejder teoretisk med begreber om entangled pedagogy og legekvaliteter for at finde ud af, hvordan de studerende oplever, at det faglige og det legende forbinder sig og bidrager til at skabe mening og sammenhæng i en fagkombination, de ellers har oplevet som ’løst forbundet’.
KW - læreruddannelsen
KW - leg
KW - legekvaliteter
KW - Socio-materiel
KW - Teknologiforståelse
U2 - 10.23865/ntpk.v10.59
DO - 10.23865/ntpk.v10.59
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2387-5739
VL - 10
SP - 39
EP - 56
JO - Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
JF - Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
IS - 4
ER -