Fra teknologianvendelse til teknologiforståelse i læreruddannelsens pædagogiske fag

Mads Middelboe Rehder, Morten Gustenhoff , Mikkel Hjorth

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel præsenterer fund fra en undersøgelse af kompetenceudvikling i teknologiforståelse for undervisere i læreruddannelsens pædagogiske fag. Artiklen analyserer trecases, der viser, hvordan underviserneskonkrete erfaringer med teknologianvendelsekan frustrere og skabe barrierer, men også kan begejstre og give muligheder for koblinger til egen eksisterende faglighed.Artiklen viser, hvordan koblinger til egen faglighed kan udgøre løftestang for udviklingen af undervisernes begyndende teknologiforståelsesfaglighed, hvor de styrket af egen faglighed bliver i stand til at diskutere og agere teknologiforståelsesfagligt. Artiklen foreslår en model til at begribe, hvordan denne faglige og erkendelsesmæssige vekselvirkning med afsæt i teknologianvendelse giver forudsætninger for at udvikle teknologiforståelsesfaglighed hos underviserne. Dermed giver artiklen et indblik i, hvordan arbejdet med teknologiforståelsesfaglighed, kan bygge produktivt på teknologianvendelse og underviseres eksisterende faglighed.
Original languageDanish
JournalLæring og Medier
Issue number28
Pages (from-to)1-18
Number of pages18
ISSN1903-248X
Publication statusPublished - 16 Aug 2023

Keywords

  • Media, communication and languages
  • education, professions and jobs
  • learning, educational science and teaching

Cite this