Fremtidsværksted som demokratiserende metode: aktionsforskning med børnehavebørn

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I forbindelse med et større aktionsforskningsprojektet, ’Liv og Læring – i fremtidens daginstitution’, der forløb i perioden 2014 til 2016, afprøvede og udviklede vi fremtidsværksteder for de mindre børn i alderen 4-6 år, fremover benævnt som børneværksteder. I projektet deltog ca. 130 pædagogiske personaler og ca. 50 børnehavebørn fordelt på fem daginstitutioner fra tre kommuner. Det pædagogiske personales deltagelse i ’Liv og Læring’ førte til en del nye udviklinger af praksis: nye indretninger, aktiviteter, samarbejdsformer, men også nye undersøgelser og erkendelser. I denne artikel er det imidlertid ikke de voksnes bevægelser i projektet, som er i fokus. Det, vi her forsøger at stille skarpt på, er de metodiske udfordringer og svar på børnehavebørnenes deltagelse i børneværkstederne for herigennem at opholde os ved det særlige udsnit af viden dannelse og (potentiel) demokratiserende udvikling af daginstitutionen, som er forbundet med
børnenes deltagelse i projektet.
Original languageDanish
Article number6
JournalDansk Paedagogisk Tidsskrift
Issue number3
Pages (from-to)49 - 58
Number of pages9
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - 20 Sept 2016

Cite this