Grænseløse Organisationer: fra Co-creation til Co-stabilization

Nana Katrine Vaaben, Mathilde Hjerrild Carlsen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Innovation har i en årrække vundet større og større plads i dansk uddannelsespolitik og ses afspejlet i såvel folkeskolen som læreruddannelsen. Både lærere og elever skal kunne arbejde innovativt, og skal kunne afsøge, bryde og nytænke grænser i en evig jagt på uudnyttede potentialer. Ganske ofte bliver innovation koblet sammen med et økonomiske vækstparadigme og kan derfor komme til at fremstå som løsningen på velfærdssamfundets fremtidige økonomiske problemer i og med at ambitionen ofte er at der opstår, skabes eller udvikles noget ny værdi eller nogle nye ressourcer undervejs gennem innovationsprocessen.
Samtidig ser vi dog, at der i praksis ude på skolerne faktisk bruges ganske mange kræfter på at sikre kontinuitet, opretholde en sikker drift og videreføre traditioner. Ligeledes ser vi at privatskoler netop i kraft af et fokus på stabilitet, kontinuitet og traditionsbundethed faktisk tiltrækker forældre, der gerne vil vide, at den skole de melder deres børn ind i 0. klasse er nogenlunde den samme skole, når børnene går ud af skolen 10 år senere. Stabilitet er på den måde blevet et attraktivt alternativ til en i stigende grad af innovationskultur, hvor det eneste sikre er at alting forandrer sig.

Original languageDanish
JournalSocial Kritik
Volume146
Issue number3
Pages (from-to)24-31
ISSN0904-3535
Publication statusPublished - 22 Jun 2016

Keywords

  • management, organizational development and innovation

Cite this