Abstract
Forskningsreviewet i denne rapport indgår som bidrag til KP’s samlede kortlægning af grøn dannelse i professionerne inden for områderne lærer-, pædagog- og sygeplejerskeuddannelse. Formålet med forskningsreviewet er at kortlægge eksisterende national og international viden om, hvordan og med hvilket udbytte grundskoler gennem både helskoletiltag, tværfaglige og monofaglige
tiltag søger at udvikle grøn dannelse. Kortlægningen skal dermed vise, hvilke temaer forskningen
har interesseret sig for, hvad der kendetegner de mest lovende tiltag og væsentligste barrierer i forhold til fremme af grøn dannelse, og hvad der mangler at blive undersøgt på området.
Undersøgelsen i denne rapport er vel at mærke afgrænset til empiriske studier relateret til grundskolen. Endvidere er undersøgelsen afgrænset til videnskabelige, fagfællebedømte studier (peer-review). Det betyder, at de mange teoretiske artikler, formidlingspublikationer og lærebogsfremstillinger, der også præger feltet, ikke er medtaget i denne oversigt. På samme måde er studier af
grøn dannelse i selve læreruddannelsen ikke medtaget her.
tiltag søger at udvikle grøn dannelse. Kortlægningen skal dermed vise, hvilke temaer forskningen
har interesseret sig for, hvad der kendetegner de mest lovende tiltag og væsentligste barrierer i forhold til fremme af grøn dannelse, og hvad der mangler at blive undersøgt på området.
Undersøgelsen i denne rapport er vel at mærke afgrænset til empiriske studier relateret til grundskolen. Endvidere er undersøgelsen afgrænset til videnskabelige, fagfællebedømte studier (peer-review). Det betyder, at de mange teoretiske artikler, formidlingspublikationer og lærebogsfremstillinger, der også præger feltet, ikke er medtaget i denne oversigt. På samme måde er studier af
grøn dannelse i selve læreruddannelsen ikke medtaget her.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Københavns Professionshøjskole |
---|---|
Number of pages | 50 |
Publication status | Published - 2024 |
Keywords
- schools, courses and institutions