Haver til Maver- Studie af udbredelse og effekter af kulinarisk skolehaveprogram

Pernille Malberg Dyg, Karen Wistoft Christoffersen, Mikkel Lassen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

2399 Downloads (Pure)

Abstract

Rapporten handler om, hvordan det er gået med at brede Haver til Maver ud.
På Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet,
fik vi til opgave at følge udbredelsen i samarbejde med Professionshøjskolen Metropol, ved lektor Pernille Malberg Dyg.
Vi har gennemført følgeforskning i den nationale udbredelse af Haver til Maver
med særligt fokus på de pædagogiske muligheder og pædagogikken i de nye skolehaver, læringsuderum, havebaseret læring, udekøkkener – nærmere betegnet madlavning, smag og råvarekendskab – elevernes trivsel i skolehaverne, spor i børnenes hverdag – hjemme og i fritiden – samt kvalificering og kompetenceudvikling hos de nye Haver til Maver-undervisere.
Vores undersøgelse bygger videre på evalueringen i 2009-2011 og rapporten
“Haver til Maver – et studie af engagement, skolehaver og naturformidlingen”
udgivet af Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse Århus Universitet,
2011. Vi håber hermed at have genereret ny, brugbar viden til skolehavefeltet.
Original languageDanish
Title of host publicationHaver til Maver udbredelse – Studie af udbredelse og effekter af kulinarisk skolehaveprogram
Number of pages133
PublisherDanmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet
Publication date18 Mar 2016
Publication statusPublished - 18 Mar 2016

Keywords

  • educational science
  • special education
  • children
  • parents
  • social work
  • outdoor education
  • natural science
  • mathematics
  • differentiated instruction

Cite this