TY - JOUR
T1 - Hvad er et stedmoskop
T2 - Om at arbejde med fag, legekvaliteter, materialer og skala i undervisningen på professionsuddannelserne
AU - Jørgensen, Helle Hovgaard
AU - Schrøder, Vibeke
AU - Rahbek, Esben Møller
AU - Skovbjerg, Helle Marie
PY - 2024/11
Y1 - 2024/11
N2 - I artiklen undersøger vi, hvordan legende læring kan finde sted. Det gør vi ved at rette opmærksomheden mod, hvordan man kan at skabe ‘forbindelser’ mellem det legende, det faglige og materialer i uddannelseskulturen på lærer- og pædagoguddannelser. I den forlængelse har vi udviklet et digitalt værktøj, som vi kalder et stedmoskop og det er stedmoskopets potentialer og udfordringer, vi undersøger i artiklen. Det gør vi med et socio-materielt perspektiv for at kunne tage højde for, hvordan undervisning er flettet sammen af ikke-hierarkisk ordnede elementer som formål, kontekst, værdier, metoder, materialer og ved at fokusere på materialers betydning. Rammen om vores undersøgelse er design-based-research og det betyder, at vi har gennemført forskellige afprøvninger af stedmoskopet. I artiklen præsenterer vi to afprøvninger blandt studerende på hhv lærer- og pædagoguddannelsen. Resultatet af vores afprøvninger er, at stedmoskopet både udfordrer, provokerer, inspirerer og begrænser, men at det samtidig skaber muligheder for- og bidrager til at turde eksperimentere og prøve ideer af sammen med børn og unge i en dynamisk praksis.
AB - I artiklen undersøger vi, hvordan legende læring kan finde sted. Det gør vi ved at rette opmærksomheden mod, hvordan man kan at skabe ‘forbindelser’ mellem det legende, det faglige og materialer i uddannelseskulturen på lærer- og pædagoguddannelser. I den forlængelse har vi udviklet et digitalt værktøj, som vi kalder et stedmoskop og det er stedmoskopets potentialer og udfordringer, vi undersøger i artiklen. Det gør vi med et socio-materielt perspektiv for at kunne tage højde for, hvordan undervisning er flettet sammen af ikke-hierarkisk ordnede elementer som formål, kontekst, værdier, metoder, materialer og ved at fokusere på materialers betydning. Rammen om vores undersøgelse er design-based-research og det betyder, at vi har gennemført forskellige afprøvninger af stedmoskopet. I artiklen præsenterer vi to afprøvninger blandt studerende på hhv lærer- og pædagoguddannelsen. Resultatet af vores afprøvninger er, at stedmoskopet både udfordrer, provokerer, inspirerer og begrænser, men at det samtidig skaber muligheder for- og bidrager til at turde eksperimentere og prøve ideer af sammen med børn og unge i en dynamisk praksis.
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
KW - leg
KW - læring
KW - pædagoguddannelse
KW - læreruddannelse
KW - socio-material
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 0106-5386
SP - 25
EP - 34
JO - Unge Pædagoger
JF - Unge Pædagoger
IS - 3
ER -