Hvad er et stedmoskop: Om at arbejde med fag, legekvaliteter, materialer og skala i undervisningen på professionsuddannelserne

Helle Hovgaard Jørgensen, Vibeke Schrøder, Esben Møller Rahbek, Helle Marie Skovbjerg

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I artiklen undersøger vi, hvordan legende læring kan finde sted. Det gør vi ved at rette opmærksomheden mod, hvordan man kan at skabe ‘forbindelser’ mellem det legende, det faglige og materialer i uddannelseskulturen på lærer- og pædagoguddannelser. I den forlængelse har vi udviklet et digitalt værktøj, som vi kalder et stedmoskop og det er stedmoskopets potentialer og udfordringer, vi undersøger i artiklen. Det gør vi med et socio-materielt perspektiv for at kunne tage højde for, hvordan undervisning er flettet sammen af ikke-hierarkisk ordnede elementer som formål, kontekst, værdier, metoder, materialer og ved at fokusere på materialers betydning. Rammen om vores undersøgelse er design-based-research og det betyder, at vi har gennemført forskellige afprøvninger af stedmoskopet. I artiklen præsenterer vi to afprøvninger blandt studerende på hhv lærer- og pædagoguddannelsen. Resultatet af vores afprøvninger er, at stedmoskopet både udfordrer, provokerer, inspirerer og begrænser, men at det samtidig skaber muligheder for- og bidrager til at turde eksperimentere og prøve ideer af sammen med børn og unge i en dynamisk praksis.
Original languageDanish
JournalUnge Pædagoger
Issue number3
Pages (from-to)25-34
Number of pages10
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - Nov 2024

Keywords

  • research designs, theory and method

Cite this