Abstract
Denne artikel handler om sammenhæng mellem elevers selvopfattelse, trivsel og læring i skolen. En sammenhæng, der er mere kompleks end det fremgår af vanlige pædagogiske diskussioner, der ofte opstiller disse størrelser uden relation til hinanden. Forskning viser, at det er gavnligt at have fokus på elevernes følelsesmæssige tilstand i skolen – deres motivation, engagement og selvfølelse har betydning for resultaterne af undervisningen – og omvendt. Læring og trivsel hænger sammen. Men hvordan kan man i skolen arbejde med det på en hensigtsmæssig måde? Fra feltet ”positiv psykologi” kommer der flere og flere svar på dette spørgsmål. Artiklen her præsenterer en aktuel undersøgelse af et sådant nyt dansk positivt psykologisk pædagogisk værktøj og ser på, hvad effekten af en sådan intervention er. Undersøgelsens resultater fremlægges og diskuteres med inddragelse af anden relevant tilsvarende forskning.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Paedagogisk Psykologisk Tidsskrift |
Volume | 51 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 52-65 |
Number of pages | 14 |
ISSN | 1903-0002 |
Publication status | Published - 2014 |
Keywords
- children and youth
- research designs, theory and method
- health, nutrition and quality of life