Hvordan børn lærer sig nye handlemuligheder og kompetencer: en undersøgelse af indsatser i folkeskolen baseret på positiv psykologi

Louise Tidmand, Frans Ørsted

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel handler om sammenhæng mellem elevers selvopfattelse, trivsel og læring i skolen. En sammenhæng, der er mere kompleks end det fremgår af vanlige pædagogiske diskussioner, der ofte opstiller disse størrelser uden relation til hinanden. Forskning viser, at det er gavnligt at have fokus på elevernes følelsesmæssige tilstand i skolen – deres motivation, engagement og selvfølelse har betydning for resultaterne af undervisningen – og omvendt. Læring og trivsel hænger sammen. Men hvordan kan man i skolen arbejde med det på en hensigtsmæssig måde? Fra feltet ”positiv psykologi” kommer der flere og flere svar på dette spørgsmål. Artiklen her præsenterer en aktuel undersøgelse af et sådant nyt dansk positivt psykologisk pædagogisk værktøj og ser på, hvad effekten af en sådan intervention er. Undersøgelsens resultater fremlægges og diskuteres med inddragelse af anden relevant tilsvarende forskning.
Original languageDanish
JournalPaedagogisk Psykologisk Tidsskrift
Volume51
Issue number2
Pages (from-to)52-65
Number of pages14
ISSN1903-0002
Publication statusPublished - 2014

Keywords

  • children and youth
  • research designs, theory and method
  • health, nutrition and quality of life

Cite this