Abstract
Introduktion
Studiestart samt overgange mellem semestre og i nogle uddannelser også mellem teoretisk undervisning og klinisk træning kan udfordre studerende. Vi er interesserede i hvordan disse uddannelsesmæssige overgange påvirker de studerendes motivation, engagement og fastholdelse. Gennem identifikation af faktorer der støtter og udfordrer ønsker vi at opnå større indsigt, som kan hjælpe med at støtte studerende gennem deres uddannelse.
Metode
I en anonym online spørgeskemaundersøgelse på Bioanalytikeruddannelsen, Københavns Professionshøjskole med åbne spørgsmål, bad vi studerende på 1. og 5. semester, beskrive tre ting, der efter deres erfaring fungerer godt, og tre ting, der er svære i studielivet. Baseret på de studerendes svar (67%, n=94 og 72%, n=50) identificerede vi temaer ved hjælp af (1).
Resultater
Overordnet set, viste analysen stor variation i de studerendes svar. I forhold til hvad der fungerer godt i studielivet, var de hyppigst identificerede temaer på begge semestre, undervisere (1/3) og velfungerende studiegrupper (1/3). I forhold til hvad der er svært i studielivet, var det hyppigste tema, forberedelsesmængden (1/3) på 1. semester, og det
høje tempo (1/3) samt specifikke overgange mellem semestre (1/3 i svarene fra 5. semester).
Diskussion
Vi identificerede relationer (studerende-studerende og studerende-underviser) som støttende faktorer, der hjælper studerende med at håndtere overgange i studielivet. Gode studierelationer kan bidrage til en oplevelse af sense-of-connectedness (1). Imidlertid finder de studerende det udfordrende at navigere ved en høj studiebyrde og et højt studietempo, hvilket mindsker deres oplevelse af sense-of-capability (1). Data blev sammenlignet med lignende
undersøgelser af andre uddannelser ved KP, for at identificere fælles og unikke støttende faktorer, der hjælper med at håndtere overgange i studielivet. Data bruges til at informere underviserdiskussioner og beslutninger om at revidere
curriculum og undervisningsaktiviteter.
Referencer
1. Wilson K. & Casales P. Success in first year. ResearchGate 2010
Studiestart samt overgange mellem semestre og i nogle uddannelser også mellem teoretisk undervisning og klinisk træning kan udfordre studerende. Vi er interesserede i hvordan disse uddannelsesmæssige overgange påvirker de studerendes motivation, engagement og fastholdelse. Gennem identifikation af faktorer der støtter og udfordrer ønsker vi at opnå større indsigt, som kan hjælpe med at støtte studerende gennem deres uddannelse.
Metode
I en anonym online spørgeskemaundersøgelse på Bioanalytikeruddannelsen, Københavns Professionshøjskole med åbne spørgsmål, bad vi studerende på 1. og 5. semester, beskrive tre ting, der efter deres erfaring fungerer godt, og tre ting, der er svære i studielivet. Baseret på de studerendes svar (67%, n=94 og 72%, n=50) identificerede vi temaer ved hjælp af (1).
Resultater
Overordnet set, viste analysen stor variation i de studerendes svar. I forhold til hvad der fungerer godt i studielivet, var de hyppigst identificerede temaer på begge semestre, undervisere (1/3) og velfungerende studiegrupper (1/3). I forhold til hvad der er svært i studielivet, var det hyppigste tema, forberedelsesmængden (1/3) på 1. semester, og det
høje tempo (1/3) samt specifikke overgange mellem semestre (1/3 i svarene fra 5. semester).
Diskussion
Vi identificerede relationer (studerende-studerende og studerende-underviser) som støttende faktorer, der hjælper studerende med at håndtere overgange i studielivet. Gode studierelationer kan bidrage til en oplevelse af sense-of-connectedness (1). Imidlertid finder de studerende det udfordrende at navigere ved en høj studiebyrde og et højt studietempo, hvilket mindsker deres oplevelse af sense-of-capability (1). Data blev sammenlignet med lignende
undersøgelser af andre uddannelser ved KP, for at identificere fælles og unikke støttende faktorer, der hjælper med at håndtere overgange i studielivet. Data bruges til at informere underviserdiskussioner og beslutninger om at revidere
curriculum og undervisningsaktiviteter.
Referencer
1. Wilson K. & Casales P. Success in first year. ResearchGate 2010
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 23 May 2024 |
Publication status | Published - 23 May 2024 |
Event | DUN CONFERENCE 2024: Higher Education in Times of Transition / De videregående uddannelser i en brydningstid - Vingsted Hotel & Konferencecenter, Vejle Duration: 23 May 2024 → 24 May 2024 https://www.tilmeld.dk/dunk2024 |
Conference
Conference | DUN CONFERENCE 2024 |
---|---|
Location | Vingsted Hotel & Konferencecenter |
City | Vejle |
Period | 23/05/24 → 24/05/24 |
Internet address |
Keywords
- learning, educational science and teaching