Hvordan tror I sådan en som ham bliver vurderet? – (u)synlige kriterier for evaluering

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

1924 Downloads (Pure)

Abstract

Denne artikel handler om realkompetencevurderinger på grundforløbet til to tekniske erhvervsuddannelser; automekaniker og gastronomi. Artiklen bygger på et antropologisk feltarbejde og stiller igennem forskellige elevperspektiver på det at blive bedømt, spørgsmålstegn ved evalueringernes ”objektive” karakter, ved at spørge: hvad der egentlig bedømmes? Argumentet er, at mens realkompetencevurderingsforløb i et uddannelsespolitisk og afklaringsperspektiv tjener mange formål, så risikerer de også at have uintenderede effekter og virke uigennemsigtige og ekskluderende. En af denne artikels hovedpointer er således, at bedømmelse aldrig foregår som en objektiv proces, men skal forstås som sociale processer, indlejret i kontekster og sociale relationer (Friche 2010, Filer & Pollard 2000).
Original languageDanish
Article number1
JournalCepra-Striben
Volume22
Issue numberdecember 2017
Pages (from-to)6-13
ISSN1903-8143
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • children and youth
  • schools, courses and institutions

Cite this