Indledning

Henrik Hersom, Peter Koudahl

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingForeword/postscriptCommunication

Abstract

Begrebet ‘praksis’ har en helt central placering i de danske erhvervsuddannelser. Men hvad betyder ‘praksis’ egentlig? Vi hører ofte erhvervsuddannelserne omtalt som praksisrelaterede, praksisorienterede, praksisbaserede, praksisanvisende m.v. Men hvordan adskiller begreberne sig, og hvordan skal vi sortere i den store mængde af praksisbegreber? I Ind i praksis tydeliggøres det, hvad det er, der foregår i undervisningen på landets erhvervsskoler – i praksis. Med afsæt i et stort forskningsbaseret empirisk materiale bidrager bogens seks artikler til at sætte ord på, hvad det betyder for vores forståelse af erhvervsuddannelser, at de har noget med ‘praksis’ at gøre, og hvordan man derved kan opnå mere nuancerede forståelser af differentieret undervisning og læring.
Bogen er skrevet som inspiration til undervisere og deltagere på diplomuddannelsen i erhvervspædagogik. Bogens forfattere er alle tilknyttet Nationalt Center for Erhvervspædagogik og har mangeårig forsknings- og undervisningserfaring.
Original languageDanish
Title of host publicationInd i praksis : praksisinddragelse og differentiering i erhvervsuddannelserne
EditorsHenrik Hersom, Peter Koudahl
Number of pages14
PublisherPRAXIS
Publication date5 Oct 2017
Pages7-21
ISBN (Print)9788757128901
Publication statusPublished - 5 Oct 2017

Keywords

  • vocational training

Cite this