Indledning til ungdom i udskolingen: - nye organiseringer af skoleliv og elevtilblivelser

Rikke Brown, Helene Falkenberg, Maj Sofie Rasmussen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Denne bog handler om, hvordan elever bliver til i forskellige organiseringer af grundskolens ældste klasser. Bogen indeholder tre analysekapitler, der alle analyserer skolehverdagens praksisser via dybdegående empiriske studier foretaget i forbindelse med tre ph.d.-projekter. Kapitlerne har alle afsæt i traditioner for uddannelsesforskning, som sætter fokus på skolens normer og kategoriseringspraksisser og hvordan forskellige elever positioneres og positionerer sig i skolen; traditioner, med rødder i bl.a. poststrukturalisme, sociologi og social praksisteori. Samtidig præsenterer kapitlerne hvert sit analysegreb med fokus på henholdsvis performativitet, symbolske grænsedragninger og et rytmeanalytisk blik. Herved kaster bogen lys på nye måder at organisere udskolingen med profillinjer og nye skoleklasser i særligt ungdomstilrettelagte skoleafdelinger (overbygningsskoler). Ikke mindst giver analyserne blik for de måske mere utilsigtede effekter af forskellige måder at organisere skole på.
Original languageDanish
Title of host publicationUngdom i udskolingen : - nye organiseringer af skoleliv og elevtilblivelser
EditorsRene B. Christiansen
Number of pages15
PublisherUnge Pædagoger
Publication date2020
Pages4-19
ISBN (Print)978-87-92914-65-1
Publication statusPublished - 2020
SeriesForskning til skolen

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions

Cite this