Inklusion i skole-og socialvæsen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet handler om at skolen og socialvæsnet arbejder med de samme børn. I skolen er mange genstand for en speciel indsats og i socialvæsnet har de et særlig behov. På trods af at mange af børnene er de samme, er der logikker begge steder, der udfordrer samarbejdet. I kapitlet ses nærmere på inklusion i skolen og på socialvæsnets indsatser. Fælles er en stigende individualisering af børn, hvor det enkelte barn og dets forældre får ansvar for situation og udvikling, men med hver sin begrundelse. Der er også en ny styring, hvor det skole- eller socialfaglige viger for regler om, hvordan et barn skal behandles og en kontrol af om reglerne bliver fulgt.

Original languageDanish
Title of host publicationInklusion og eksklusion : en grundbog
EditorsKirsten Elisa Petersen, Janne Hedegaard Hansen
Number of pages20
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2019
Pages255-274
Chapter16
ISBN (Print)978-87-412-6968-9
Publication statusPublished - 2019

Keywords

  • inclusion
  • learning, educational science and teaching

Cite this