Inspirationsnotat til praksisfaglighed: august 2023

Research output: Book/Report/PhD thesisReportCommunication

13 Downloads (Pure)

Abstract

Dette inspirationsnotat er et dynamisk procesdokument. Det bliver løbende formet af vores forestillinger, viden, indsigter og erfaringer med praksisfaglighed i regi af udviklingsindsatsen på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole forår 2023. Notat er ikke at betragte som afsluttet, men sætter en foreløbig retning.

Praksisfaglighed har som fagelement et dannende, pædagogisk og didaktisk sigte, der kan udvikle og
udvide elevers deltagelsesmuligheder og er derfor et anliggende for alle skolens fag. Praksisfaglighed er blevet et strategisk indsatsområde på læreruddannelsen på KP, hvor undervisning i uddannelsens fag skal udvikles til at give de studerende erfaring med og viden om, i og gennem praksisfaglig undervisning.
I læreruddannelsen må praksisfaglighed anskues i et dobbeltdidaktisk perspektiv, idet de studerende dels skal opnå erfaring med og få viden om praksisfaglig undervisning i fag, og dels udvikle didaktiske
kompetencer til at planlægge, gennemføre og evaluere praksisfaglig undervisning i skolen.
Spørgsmål, som trænger sig på:
• Hvad er praksisfaglighed i læreruddannelsen?
• Hvordan kan vi forstå praksisfaglighed?
• Hvordan kan man måle og evaluere praksisfaglighed?
• Hvilke arbejdsformer og metoder knytter sig til arbejdet med praksisfaglighed?
• Hvilke teoretiske retninger kan inspirere fænomenet praksisfaglighed?
• Hvilke tænkere og hvilken forskning står fænomenet på ryggen af?
Original languageDanish
Place of PublicationKbh.
PublisherKøbenhavns Professionshøjskole
Number of pages10
Publication statusPublished - 31 Aug 2023

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this