Integrering af lektorer i den kliniske del af sygeplejerskeuddannelsen

Karin Højbjerg, Louise Støier, Karin Bæk Knudsen, Lotte Evron

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Denne artikel beskriver et af flere centrale elementer fra en uddannelsesmodel, der er udviklet ifm. Projekt Uddannelses-hospitalet: Undervisere (lektorer) fra professionshøjskolen (PH) deltager aktivt i de studerendes kliniske uddannelse. Projektet blev etableret med det formål at styrke koblingen mellem teori og praksis mhp. fastholdelse i uddannelse og erhverv. Analyser og erfaringer
viser, at lektorernes erfaring med klasserumsledelse, viden om og nærheden til teorierne ser ud til at give legitimitet i den kliniske vejledning og udvikling. Lektorernes position som repræsentanter for den teoretiske del af uddannelsen bidrager til at betrygge de studerende i, at de er ”good enough” studerende. Lektorerne fungerer som fremskudte studievejledere, og de bidrager aktivt til at styrke både læringskultur og sygeplejefaglig kultur. Plejepersonalet har udviklet mere sikkerhed i aktivt at deltage i uddannelsen af de studerende. Tilbage på PH styrkes lektorernes autenticitet og relation til de studerende. Lektorernes tilstedeværelse kræver imidlertid en løbende forhandling/afklaring, som også kan udfordre en lektors professionsidentitet
Original languageDanish
JournalUddannelsesnyt
Volume4
Issue number35
Pages (from-to)22-29
Number of pages7
ISSN2246-2155
DOIs
Publication statusPublished - 1 Dec 2024

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this