Abstract
Denne artikel beskriver et af flere centrale elementer fra en uddannelsesmodel, der er udviklet ifm. Projekt Uddannelses-hospitalet: Undervisere (lektorer) fra professionshøjskolen (PH) deltager aktivt i de studerendes kliniske uddannelse. Projektet blev etableret med det formål at styrke koblingen mellem teori og praksis mhp. fastholdelse i uddannelse og erhverv. Analyser og erfaringer
viser, at lektorernes erfaring med klasserumsledelse, viden om og nærheden til teorierne ser ud til at give legitimitet i den kliniske vejledning og udvikling. Lektorernes position som repræsentanter for den teoretiske del af uddannelsen bidrager til at betrygge de studerende i, at de er ”good enough” studerende. Lektorerne fungerer som fremskudte studievejledere, og de bidrager aktivt til at styrke både læringskultur og sygeplejefaglig kultur. Plejepersonalet har udviklet mere sikkerhed i aktivt at deltage i uddannelsen af de studerende. Tilbage på PH styrkes lektorernes autenticitet og relation til de studerende. Lektorernes tilstedeværelse kræver imidlertid en løbende forhandling/afklaring, som også kan udfordre en lektors professionsidentitet
viser, at lektorernes erfaring med klasserumsledelse, viden om og nærheden til teorierne ser ud til at give legitimitet i den kliniske vejledning og udvikling. Lektorernes position som repræsentanter for den teoretiske del af uddannelsen bidrager til at betrygge de studerende i, at de er ”good enough” studerende. Lektorerne fungerer som fremskudte studievejledere, og de bidrager aktivt til at styrke både læringskultur og sygeplejefaglig kultur. Plejepersonalet har udviklet mere sikkerhed i aktivt at deltage i uddannelsen af de studerende. Tilbage på PH styrkes lektorernes autenticitet og relation til de studerende. Lektorernes tilstedeværelse kræver imidlertid en løbende forhandling/afklaring, som også kan udfordre en lektors professionsidentitet
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Uddannelsesnyt |
Volume | 4 |
Issue number | 35 |
Pages (from-to) | 22-29 |
Number of pages | 7 |
ISSN | 2246-2155 |
DOIs | |
Publication status | Published - 1 Dec 2024 |
Keywords
- learning, educational science and teaching