TY - JOUR
T1 - Interkulturel og sproglig læring
T2 - en Cyklus-Task-Chunks-tilgang
AU - Svarstad, Lone Krogsgaard
AU - Holst-Pedersen, Jette von
AU - Watson, Catherine
AU - Appel, Helene Ae Hee Bang
AU - Löbl, Stephanie Kim
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Behovsanalyser af engelsk-, tysk- og franskundervisningen i Danmark viser, at grundskoleelever efterspørger fremmedsprogsundervisning, der er meningsfuld, og hvor sproget anvendes til kommunikation (Slåttvik m.fl. 2020; Daryai-Hansen m.fl. 2020; Verstraete-Hansen & Kanareva-Dimitrovska 2020). Undersøgelserne bekræfter international forskning, som i mange år har undersøgt og udviklet indholdsdimensionen i fremmedsprogene (Byram 1997; Byram 2021; Byram & Risager 1999; Guilherme, 2002; McConachy et.al. 2022). Det betyder, at der fortsat er et behov for at udvikle didaktiske tilgange i sprogfagene, som udvikler elevernes interkulturelle og sproglige læring igennem et indhold og en didaktik, der er vedkommende for eleverne. I artiklen præsenterer vi kort aktionslæringsprojektet Motivation for fremmedsprog og FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling: et tværsprogligt projekt, der udvikler elevernes sproglige og interkulturelle læring (Svarstad, von Holst-Pedersen, Watson, Appel & i 2022). Derefter introducerer vi en Cyklus-Task-Chunks-tilgang, som er udviklet og afprøvet i projektet, og vi viser, hvordan den kan bidrage til at imødekomme behovet for en integreret tilgang til interkulturel og sproglig læring i hhv. engelsk, tysk og fransk i udskolingen. Tilgangen på en synergi imellem cyklusmodellen for interkulturel læring (Risager & Svarstad 2020) og en stilladsering af den sproglige udvikling med afsæt i en task- og chunksbaseret kommunikativ sprogundervisning (Pedersen 2019, von Holst-Pedersen 2018ii .
AB - Behovsanalyser af engelsk-, tysk- og franskundervisningen i Danmark viser, at grundskoleelever efterspørger fremmedsprogsundervisning, der er meningsfuld, og hvor sproget anvendes til kommunikation (Slåttvik m.fl. 2020; Daryai-Hansen m.fl. 2020; Verstraete-Hansen & Kanareva-Dimitrovska 2020). Undersøgelserne bekræfter international forskning, som i mange år har undersøgt og udviklet indholdsdimensionen i fremmedsprogene (Byram 1997; Byram 2021; Byram & Risager 1999; Guilherme, 2002; McConachy et.al. 2022). Det betyder, at der fortsat er et behov for at udvikle didaktiske tilgange i sprogfagene, som udvikler elevernes interkulturelle og sproglige læring igennem et indhold og en didaktik, der er vedkommende for eleverne. I artiklen præsenterer vi kort aktionslæringsprojektet Motivation for fremmedsprog og FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling: et tværsprogligt projekt, der udvikler elevernes sproglige og interkulturelle læring (Svarstad, von Holst-Pedersen, Watson, Appel & i 2022). Derefter introducerer vi en Cyklus-Task-Chunks-tilgang, som er udviklet og afprøvet i projektet, og vi viser, hvordan den kan bidrage til at imødekomme behovet for en integreret tilgang til interkulturel og sproglig læring i hhv. engelsk, tysk og fransk i udskolingen. Tilgangen på en synergi imellem cyklusmodellen for interkulturel læring (Risager & Svarstad 2020) og en stilladsering af den sproglige udvikling med afsæt i en task- og chunksbaseret kommunikativ sprogundervisning (Pedersen 2019, von Holst-Pedersen 2018ii .
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Cyklus model for interkulturel læring
KW - taskbaseret sproglæring og -undervisning
KW - chunks
KW - bæredygtighed
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 0909-9328
VL - 29
SP - 15
EP - 30
JO - Sprogforum
JF - Sprogforum
IS - 76
ER -