Interkulturel og sproglig læring: en Cyklus-Task-Chunks-tilgang

Lone Krogsgaard Svarstad, Jette von Holst-Pedersen, Catherine Watson, Helene Ae Hee Bang Appel, Stephanie Kim Löbl

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Behovsanalyser af engelsk-, tysk- og franskundervisningen i Danmark viser, at grundskoleelever efterspørger fremmedsprogsundervisning, der er meningsfuld, og hvor sproget anvendes til kommunikation (Slåttvik m.fl. 2020; Daryai-Hansen m.fl. 2020; Verstraete-Hansen & Kanareva-Dimitrovska 2020). Undersøgelserne bekræfter international forskning, som i mange år har undersøgt og udviklet indholdsdimensionen i fremmedsprogene (Byram 1997; Byram 2021; Byram & Risager 1999; Guilherme, 2002; McConachy et.al. 2022). Det betyder, at der fortsat er et behov for at udvikle didaktiske tilgange i sprogfagene, som udvikler elevernes interkulturelle og sproglige læring igennem et indhold og en didaktik, der er vedkommende for eleverne. I artiklen præsenterer vi kort aktionslæringsprojektet Motivation for fremmedsprog og FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling: et tværsprogligt projekt, der udvikler elevernes sproglige og interkulturelle læring (Svarstad, von Holst-Pedersen, Watson, Appel & i 2022). Derefter introducerer vi en Cyklus-Task-Chunks-tilgang, som er udviklet og afprøvet i projektet, og vi viser, hvordan den kan bidrage til at imødekomme behovet for en integreret tilgang til interkulturel og sproglig læring i hhv. engelsk, tysk og fransk i udskolingen. Tilgangen på en synergi imellem cyklusmodellen for interkulturel læring (Risager & Svarstad 2020) og en stilladsering af den sproglige udvikling med afsæt i en task- og chunksbaseret kommunikativ sprogundervisning (Pedersen 2019, von Holst-Pedersen 2018ii .
Original languageDanish
JournalSprogforum
Volume29
Issue number76
Pages (from-to)15-30
Number of pages15
ISSN0909-9328
Publication statusPublished - 2023

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this