Abstract
Hvad er leg - og hvorfor leger vi? Hvilken rolle har leg at spille i uddannelse i dag - og i morgen? Og hvorfor ser vi i tiden en genkomst af leg i vidt forskellige pædagogiske og didaktiske sammenhænge? I denne artikel introducerer jeg til leg og dets afledning legende. Hvor leg ofte forstås som et fænomen eller en aktivitetsform, er det legende snarere en attitude eller en indstilling til verden. Det trækker godt nok på kendetegn fra leg - såsom at konstruere og bygge, fantasere eller forestille sig andre roller og verdener - men som legeattitude kan det legende ofte lettere inddrages meningsfuldt i pædagogik og uddannelse. Artiklen er konkret inspireret af to workshops, som blev afholdt på den årlige lærerkonference i dansk som andetsprog arrangeret af Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) og VIA University College under titlen ‘Dialogiske konstruktionslege - At udvikle og gøre sprogundervisning gennem legende didaktik’. Målet med disse workshops var at introducere - både teoretisk og meget praktisk - til legende didaktik med sprogundervisning for øje. Derfor var de to workshops planlagt omkring en indflyvning til legende tilgange til læring - samt udviklings- og forskningsprojektet Playful Learning fra de danske professionshøjskoler - og derefter fælles udforskninger af legende undervisningsaktiviteter gennem fire forskellige ‘legestationer’. Artiklen introducerer til de forskellige legestationer, til forskellige legeformer og aktuelle legediskussioner – som inspiration til at tænke, udvikle og praktisere legende sprogundervisning.
Referencer i artiklen:
Bateson, G. (1972). Steps to an ecology of mind. Ballantine Books.
Holflod, K., (2023). Objects-To-Relate-With, The Journal of Play in Adulthood 5(1), 46-60. doi: ttps://doi.org/10.5920/jpa.1259
Lausen, L.A. (2023). Playing With Ways of Knowing, PhD Thesis: https://www.designskolenkolding.dk/node/4294
Playful Learning: https://playful-learning.dk/
Sicart, M. (2014). Play Matters. MIT Press.
Referencer i artiklen:
Bateson, G. (1972). Steps to an ecology of mind. Ballantine Books.
Holflod, K., (2023). Objects-To-Relate-With, The Journal of Play in Adulthood 5(1), 46-60. doi: ttps://doi.org/10.5920/jpa.1259
Lausen, L.A. (2023). Playing With Ways of Knowing, PhD Thesis: https://www.designskolenkolding.dk/node/4294
Playful Learning: https://playful-learning.dk/
Sicart, M. (2014). Play Matters. MIT Press.
Original language | Danish |
---|---|
Fagblad | Fokus - på dansk som andetsprog for voksne |
Volume | 82 |
Pages (from-to) | 24-27 |
Number of pages | 4 |
Publication status | Published - Jun 2024 |