Klassedannelsens (rytmiske) mikroprocesser

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Skoleklassedannelsens (rytmiske) mikroprocesser handler om klassedannelsesprocesser i overbygningsskoler for 7.-9. klassetrin og de mere upåagtede processer og skoleorganiseringernes mikroliv samt de utilsigtede effekter af overbygningsskoleorganiseringen. Denne klassedannelsespraksis fremanalyseres som en kategoriseringspraksis, hvor faglige og sociale kategoriseringer af eleverne danner grundlag for, hvordan lærerne og lederne forbinder og adskiller eleverne i skoleklasser. Denne kategoriseringspraksis giver indblik i, hvordan lærerne og lederne via fordelinger og kategoriseringer af eleverne, gør nogle elevmåder, -attituder og -energier legitime og andre illegitime. Kapitlets sidste analysedel fokuserer blikket på eleverne og på skolelivet. Kapitlet giver endvidere indblik i, hvordan elevmåder og -tilblivelser skabes i tætte forbundetheder med overbygningsskolens organiseringer, der er gennemtrængt af ambitioner om at skabe en skolekultur, der integrerer ungdomsliv og -kultur i indretninger og organiseringer. Denne ungdomsgørelse udgør vigtige komponenter i udpegninger af legitime og illegitime elevmåder og har således betydning for elevernes subjektiveringsprocesser og mulighed for at forbinde sig til skolens læringsdagsorden i overbygningsskolen.
Original languageDanish
Title of host publicationUngdom i udskolingen : - nye organiseringer af skoleliv og elevtilblivelser
EditorsRene B. Christiansen
Number of pages37
PublisherUnge Pædagoger
Publication date2020
Pages55-92
Chapter2
ISBN (Print)978-87-92914-65-1
Publication statusPublished - 2020
SeriesForskning til skolen

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions

Cite this