Klasseledelse i værkstedet: En narrativ tilgang til designprocesser for at skabe en inkluderende klassekultur

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearch

    Abstract

    Dette kapitel vil fokusere på, hvordan en inkluderende didaktik i værkstedsfag tager hensyn såvel til den enkelte elevs kompetencer som til et fagligt socialt fællesskab i klassen. Jeg vil med narrativ teori angive muligheder for en værkstedsdidaktik, hvor elevens håndværksmæssige handlinger og æstetiske udtryk inddrages i lærerens didaktiske refleksioner. Udgangspunktet er en anerkendende klassekultur og en forståelse af, at elevens delagtighed fører til positivt selvbillede og motivation. Afslutningsvis ser jeg på, hvordan værkstedet som fysisk rum danner ramme, muligheder og begrænsninger for alktiviteterne i undervisningen
    Original languageDanish
    Title of host publicationKlasseledelse og fag : at skabe klassekultur gennem fagdidaktiske valg
    EditorsMaria-Christina Secher Schmidt
    Number of pages16
    Place of PublicationFrederikshavn
    PublisherDafolo
    Publication date2011
    Pages219-235
    ISBN (Print)978-87-7281-582-4
    Publication statusPublished - 2011
    SeriesUndervisning og læring

    Cite this