Kollektiv trivsel i daginstitutionen – en relationel og metodisk udfordring

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

I kapitler præsenteres forfatterens bud på forståelse af trivsel i en daginstitutionens kontekst og hvilke implikationer det har for pædagogers kompetencer og det pædagogiske arbejde. Trivsel indkredses som et politisk og pædagogisk fænomen, som forbinder sig med såvel teoretisk som metodisk viden vedrørende trivsel og trivselsprocesser. Der argumenterer for at undersøge og arbejde med trivsel i daginstitutionen fra et kollektivt, kropsligt og konfliktuelt perspektiv, da en sådan tilgang synes bedre egnet til at forstå de sociale processer, som børnelivet og arbejdslivet udgøres af. Dette stiller krav til såvel pædagogers relationelle blik som til de metoder og metodiske greb, som pædagoger anvender med henblik på at forstå, undersøge og vurdere børns udvikling, læring og trivsel.
Original languageDanish
Title of host publicationPædagogers kompetencer : Mellem etik, dannelse, relationer og metodologi
EditorsDaniella Cecchin, Vicky Sieling
Number of pages15
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date2020
Pages308-322
Chapter18
ISBN (Print)978-87-500-5443-6
Publication statusPublished - 2020

Keywords

  • children and youth
  • education, professions and jobs
  • research designs, theory and method

Cite this