TY - JOUR
T1 - Kompetenceudviklende dybdelæring gennem design og evaluering af praktisk arbejde i geografi på læreruddannelsen
AU - Langhoff, Jesper Heidemann
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Skolens bundne fælles prøve i naturfagene efter 9. klasse er udfordret af, at lærerne har svært ved at evaluere elevernes fire naturfaglige kompetencer, og at eleverne mestrer kompetencer på et overvejende overfladisk niveau og har svært ved at designe og gennemføre egne undersøgelser. Denne artikel sætter fokus på mulighederne for kompetenceudviklende dybdelæring gennem design og evaluering af praktisk arbejde i geografi på læreruddannelsen. De foreløbige resultater fra et treårigt aktionsstudie indikerer, at studerendes design, afprøvning og evaluering af egne undervisningsforløb og -aktiviteter med praktisk arbejde åbner op for kompetenceudviklende dybdelæring, lærerfaglig selvstændighed og en evalueringspraksis for undersøgende og praktisk arbejde. Men også at læringsudbyttet af problembaserede undervisningsforløb er størst, når de vekselvirker med andre undervisningsforløb, hvor færdigheder og naturvidenskabelige metoder introduceres og trænes. Endeligt kan genstandsfeltet genbesøgt, hvor eksempelvis samme lokalitet besøges mere end en gang, motivere dybdelæring, når ny læring opnået siden sidste besøg kommer i spil.
AB - Skolens bundne fælles prøve i naturfagene efter 9. klasse er udfordret af, at lærerne har svært ved at evaluere elevernes fire naturfaglige kompetencer, og at eleverne mestrer kompetencer på et overvejende overfladisk niveau og har svært ved at designe og gennemføre egne undersøgelser. Denne artikel sætter fokus på mulighederne for kompetenceudviklende dybdelæring gennem design og evaluering af praktisk arbejde i geografi på læreruddannelsen. De foreløbige resultater fra et treårigt aktionsstudie indikerer, at studerendes design, afprøvning og evaluering af egne undervisningsforløb og -aktiviteter med praktisk arbejde åbner op for kompetenceudviklende dybdelæring, lærerfaglig selvstændighed og en evalueringspraksis for undersøgende og praktisk arbejde. Men også at læringsudbyttet af problembaserede undervisningsforløb er størst, når de vekselvirker med andre undervisningsforløb, hvor færdigheder og naturvidenskabelige metoder introduceres og trænes. Endeligt kan genstandsfeltet genbesøgt, hvor eksempelvis samme lokalitet besøges mere end en gang, motivere dybdelæring, når ny læring opnået siden sidste besøg kommer i spil.
KW - didaktik
KW - dybdelæring
KW - naturfaglige komptencer
KW - formativ evaluering
KW - problembaseret læring
KW - geografisk naturfagsdidaktik
KW - naturvidenskabelige metoder
KW - geografi på læreruddannelsen
U2 - 10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138209
DO - 10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138209
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2794-1663
VL - 7
SP - 187
EP - 210
JO - Sammenlignende Fagdidaktik
JF - Sammenlignende Fagdidaktik
ER -