Abstract
Koncepter i arbejdslivet kan beskrives som redskaber til at styre og forme processer.
I den forstand arbejder alle med - eller under indflydelse af- forskellige
former for koncepter. Mange udsættes imidlertid for at skulle arbejde med
koncepter, der i højere grad opleves som styring og kontrol end egentligt understøttende det daglige arbejde. Kapitlet viser, hvordan analyser af koncepters
indførelse og indvirkning på arbejdslivet giver mulighed for at belyse centrale
spørgsmål om mening og indflydelse i arbejdslivet, om hvordan koncepter rejser
på tværs af brancher og tilpasses lokalt, og hvordan ambivalens og psykosociale
belastninger ofte følger i kølvandet på koncepternes indtog.
I den forstand arbejder alle med - eller under indflydelse af- forskellige
former for koncepter. Mange udsættes imidlertid for at skulle arbejde med
koncepter, der i højere grad opleves som styring og kontrol end egentligt understøttende det daglige arbejde. Kapitlet viser, hvordan analyser af koncepters
indførelse og indvirkning på arbejdslivet giver mulighed for at belyse centrale
spørgsmål om mening og indflydelse i arbejdslivet, om hvordan koncepter rejser
på tværs af brancher og tilpasses lokalt, og hvordan ambivalens og psykosociale
belastninger ofte følger i kølvandet på koncepternes indtog.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Arbejdslivet i kritisk perspektiv : Problemstillinger og tendenser |
Editors | Agnete Meldgaard Hansen, Anders Jakobsen, Annette Kamp, Birger Steen Nielsen, Klaus T. Nielsen |
Number of pages | 21 |
Place of Publication | Frederiksberg |
Publisher | Frydenlund |
Publication date | 1 Sept 2021 |
Pages | 140-160 |
ISBN (Print) | 978-87-7887-405-2 |
Publication status | Published - 1 Sept 2021 |
Keywords
- learning, educational science and teaching