Legende dialoger med utopisk tænkning i skole og fritidstilbud

Kim Holflod, Klaus Kofoed-Heller

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalAbstractResearch

Abstract

I denne workshop introducerer Klaus Kofoed-Heller, lektor på pædagoguddannelsen ved Københavns Professionshøjskole, og Kim Holflod, postdoc ved DPU, Aarhus Universitet og adjunkt ved Københavns Professionshøjskole, til dialogisk sprogfilosofi med børn i skole og fritidstilbud i legende og utopiske perspektiver. Begge workshop-holdere udvikler på forskellig vis pædagogik og uddannelse gennem inddragende processer med studerende, pædagoger og børn.
Både legeteori og utopisk tænkning filosoferer over væren, bliven og tilhørsforhold - og hvordan noget kan se ud i nuet og i fremtiden. Med afsæt i forskellige sprogfilosofiske teorier og perspektiver åbner workshoppen op for konkrete og taktile oplevelser med at undre sig legende og spekulere over fremtiden. I det første perspektiv tages deltagerne ind i en sokratisk dialog, hvor verbale relationer er bærende, mens det andet perspektiv danner ramme for en konstruktionsleg om mulige institutioner i fremtiden. Hvordan ser en klub fx ud, hvor der er deltagelsesmuligheder for alle eller hvordan føles en skole styret af børns perspektiver? Workshoppen veksler mellem verbale og symbolske perspektiver på dialog - mellem samtale og æstetisk formsprog - til at undersøge, hvordan verden muligvis kan se ud i fremtiden og hvad det så betyder for samtiden.

Målgruppe: Pædagoger, studerende, undervisere og ledere, der arbejder med børn og inddragelse af børn og voksne i vigtige filosofiske samtaler og processer om udvikling af pædagogik og uddannelse.
Original languageDanish
Publication date2024
Publication statusPublished - 2024
EventNetværksdagen for Filosofi med Børn 2024 - , Denmark
Duration: 27 Jan 202427 Jan 2024

Seminar

SeminarNetværksdagen for Filosofi med Børn 2024
Country/TerritoryDenmark
Period27/01/2427/01/24

Cite this