Abstract
I denne workshop introducerer Klaus Kofoed-Heller, lektor på pædagoguddannelsen ved Københavns Professionshøjskole, og Kim Holflod, postdoc ved DPU, Aarhus Universitet og adjunkt ved Københavns Professionshøjskole, til dialogisk sprogfilosofi med børn i skole og fritidstilbud i legende og utopiske perspektiver. Begge workshop-holdere udvikler på forskellig vis pædagogik og uddannelse gennem inddragende processer med studerende, pædagoger og børn.
Både legeteori og utopisk tænkning filosoferer over væren, bliven og tilhørsforhold - og hvordan noget kan se ud i nuet og i fremtiden. Med afsæt i forskellige sprogfilosofiske teorier og perspektiver åbner workshoppen op for konkrete og taktile oplevelser med at undre sig legende og spekulere over fremtiden. I det første perspektiv tages deltagerne ind i en sokratisk dialog, hvor verbale relationer er bærende, mens det andet perspektiv danner ramme for en konstruktionsleg om mulige institutioner i fremtiden. Hvordan ser en klub fx ud, hvor der er deltagelsesmuligheder for alle eller hvordan føles en skole styret af børns perspektiver? Workshoppen veksler mellem verbale og symbolske perspektiver på dialog - mellem samtale og æstetisk formsprog - til at undersøge, hvordan verden muligvis kan se ud i fremtiden og hvad det så betyder for samtiden.
Målgruppe: Pædagoger, studerende, undervisere og ledere, der arbejder med børn og inddragelse af børn og voksne i vigtige filosofiske samtaler og processer om udvikling af pædagogik og uddannelse.
Både legeteori og utopisk tænkning filosoferer over væren, bliven og tilhørsforhold - og hvordan noget kan se ud i nuet og i fremtiden. Med afsæt i forskellige sprogfilosofiske teorier og perspektiver åbner workshoppen op for konkrete og taktile oplevelser med at undre sig legende og spekulere over fremtiden. I det første perspektiv tages deltagerne ind i en sokratisk dialog, hvor verbale relationer er bærende, mens det andet perspektiv danner ramme for en konstruktionsleg om mulige institutioner i fremtiden. Hvordan ser en klub fx ud, hvor der er deltagelsesmuligheder for alle eller hvordan føles en skole styret af børns perspektiver? Workshoppen veksler mellem verbale og symbolske perspektiver på dialog - mellem samtale og æstetisk formsprog - til at undersøge, hvordan verden muligvis kan se ud i fremtiden og hvad det så betyder for samtiden.
Målgruppe: Pædagoger, studerende, undervisere og ledere, der arbejder med børn og inddragelse af børn og voksne i vigtige filosofiske samtaler og processer om udvikling af pædagogik og uddannelse.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 2024 |
Publication status | Published - 2024 |
Event | Netværksdagen for Filosofi med Børn 2024 - , Denmark Duration: 27 Jan 2024 → 27 Jan 2024 |
Seminar
Seminar | Netværksdagen for Filosofi med Børn 2024 |
---|---|
Country/Territory | Denmark |
Period | 27/01/24 → 27/01/24 |