Lektionsstudier i dansk læreruddannelse

Charlotte Krog Skott, Camilla Hellsten Østergaard

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Reformtendenserne har generelt svært ved at slå igennem i grundskolens matematikundervisning. Der er derfor behov for metoder, der kan støtte lærerstuderende i at arbejde med tendenserne på måder, der rækker ud over retoriske inddragelser i uddannelsens sædvanlige undervisning. Ved at være baserede på praksisnære, kollektive praksisser (Murata, 2011), er lektionsstudier et eksempel på en sådan metode. Lektionsstudier understøtter et socialt syn på lærerviden, såsom begrebet ”knowing” (Hodgen, 2011). Ud fra analyser af en empirisk case, argumenterer vi for, at sådanne metoder er vigtige i læreruddannelsen, hvis studerende skal udvikle ”knowing” i og om reformorienteret matematikundervisning.
Original languageDanish
JournalNOMAD nordic studies in mathematics education
Volume20
Issue number1
Pages (from-to)77-97
Number of pages20
Publication statusPublished - Mar 2015

Keywords

  • teacher education

Cite this