Lokale praktiseringer af den styrkede pædagogiske læreplan

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen undersøger praktiseringen af Den styrkede pædagogiske læreplan i to daginstitutioner. Indførelsen af læreplanen var bl.a. drevet af et politisk ønske om kvalitetssikring og harmonisering af pædagogikken i daginstitutioner gennem standardiserede, detaljerede mål. Gennem analyser af empiri fra to daginstitutioner vises det imidlertid, at læreplanen praktiseres meget forskelligt. Med Balls begreb om praktisering (enactment) viser vi, at praktiseringen af læreplanen bygger på lokale fortolkninger, der især formes af diskursive konstruktioner af børn og familiers behov. På den baggrund diskuterer vi læreplanens bidrag til institutionel produktion af ulighed.
Original languageDanish
Article number7
JournalForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Volume8
Issue number2
Pages (from-to)58-66
Number of pages9
ISSN2446-2810
Publication statusPublished - 23 Oct 2024

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this