Abstract
I dette kapitel introducerer jeg lyttevandringer som en multisensorisk metode til at lytte i en pædagogisk praksis og laver auditive analyser af en empirisk case. Casen tager udgangspunkt i en lyttevandring på et socialpædagogisk bosted for unge mennesker med psykiatriske diagnoser som paranoid skizofreni og angst, men metoden kan også anvendes til at undersøge andre lydlandskaber. Det kunne være på legepladsen i en børnehave, eller i bevægelserne mellem klasseværelse og frikvarter på en skole. Uanset hvor lyttevandringer foretages, giver de et metodisk grundlag for at undersøge hverdagslivets lydlandskaber, baggrundsstøj og grundtoner - og på den måde kan lyttevandringer bidrage med en særlig kontekstsensitiv forståelse og indsigt i, hvad der sker, når der umiddelbart ingenting sker. Derudover kan de auditive fortællinger i forskellige pædagogiske situationer stå i kontrast til de umiddelbare visuelle fortællinger og dermed være med til at skabe opmærksomhed omkring overhørte dilemmaer og konflikter, som aktørerne måske ikke selv er klar over. Hvordan det helt konkret kan ske, vil jeg vise i gennemgangen af en empirisk case i dette kapitel. Det er selvfølgelig ikke altid sådan at forskellige sanselige udtryk fortæller forskellige historier om hvad der foregår, og det er heller ikke nødvendigvis sådan, at den auditive er mere sandfærdig eller rigtig end den visuelle. Men det interessante med multisensoriske metoder er, at man tvinger sig selv til at være opmærksom på flere sanselige udtryk og derved får adgang til andre typer af viden om, hvad der foregår i samspillet og konteksten. Undersøgelser af lyd og lytning bør derfor altid ses i en multisensorisk kontekst, hvor alle sanser er medvirkende til, hvilken oplevelse lytningen og perceptionen bringer med sig (Gram, 2018, 82). Lyttevandringer kan således være én måde at indstille sit undersøgelsesapparat, i en undersøgelse, hvor man undersøger noget på flere forskellige måder.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Multisensoriske metoder og analyser : til undersøgelser af pædagogiske praksisser |
Editors | Sofie Sauzet, Helene Falkenberg |
Number of pages | 17 |
Place of Publication | Frederiksberg |
Publisher | Samfundslitteratur |
Publication date | 2023 |
Pages | 179-195 |
ISBN (Print) | 9788759334041 |
ISBN (Electronic) | 9788759342992 |
Publication status | Published - 2023 |
Keywords
- qualitative method