Abstract
I Danmark har alle patienter ret til let og lige adgang til sundhedsvæsnet gennem respekt for det enkelte menneske, dets integritet og selvbestemmelse. Med FNs tiende verdensmål fastslås det desuden, at alle skal have lige muligheder uanset alder, køn, race, etnicitet, religion, handicap mm. Reducering af ulighed i sundhed er en omfattende opgave, som stiller krav til både samfundet og sundhedsuddannelserne, hvilket kalder på en integreret tilgang til at løse denne opgave. Denne artikel argumenterer for, at en normkritisk praksis på sygeplejerskeuddannelsen vil kunne bidrage til at løse netop denne opgave, ved at tilbyde en systemforandrende linse at betragte både underviseres egne praksisser samt uddannelsens og samfundets eksisterende normer.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Uddannelsesnyt |
Volume | 34 |
Issue number | 4 |
Pages (from-to) | 4-8 |
ISSN | 1602-0162 |
Publication status | Published - Dec 2023 |
Keywords
- learning, educational science and teaching