Abstract
I dette kapitel ser vi nærmere på pædagogprofession og dens udvikling. Vi er særligt optaget af tre processer, som vi mener kendetegner denne udvikling. Disse er: en professionaliseringsproces. Vi begynder med at hoppe cirka 100 år tilbage i tiden og beskrive, hvordan det pædagogiske arbejde gradvist opstår og konsolideres som en profession, der står vagt om en særlig form for viden, etik eller forståelse af ordentlig arbejde. Dernæst ser vi ppå, hvordan forskellige styreformer og organisatoriske tiltag kan siges at være med til at deprofessionalisere pædagogernes arbejde, i og med retten til at definere og værne om kvaliteten i det pædagogiske arbejde flyttes fra professionen selv til instanser uden for professionen. Og endeligt undersøger vi med udgangspunkt i pædagogernes rolle i skolen i forbindelse med skolereformen i 2014, om der også kan tales om en prekarisering af pædagogprofessionen forstået på den måde, at det pædagogiske arbejde mødes med krav fra mange sider, hvorved arbejdet presses, og der løbende udspiller sig en kamp om, hvem der bestemmer over pædagogernes arbejde - og hvorfor.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Samfundsfaglige facetter i det pædagogiske arbejde |
Editors | Katrine Willads Lehrmann, Anette Erlandson , Kathrine Hammerich |
Number of pages | 27 |
Publisher | Frydenlund |
Publication date | 2019 |
Pages | 31-57 |
Chapter | 2 |
ISBN (Print) | 978-87-7216-096-2 |
Publication status | Published - 2019 |
Keywords
- social work