Abstract
Dette kapitel diskuterer, med udgangspunkt i artikel 12 i børnekonventionen uledsagede flygtningebørns deltagelses muligheder og begrænsninger i de beslutninger som bliver truffet om deres liv. Dette gøres med det formål at gøre de professionelle og især de sociale myndigheder som er i kontakt med børnene, opmærksomme på de overvejelser og dilemmaer der kan være tilstede hvad det angår uledsagede flygtningebørns deltagelse i beslutninger. I dette henseende har artiklen en kritisk teoretisk perspektiv og skriver sig i en barndomssociologisk perspektiv som bestræber sig på at forstå de uledsagede flygtningebørns perspektiver på eget liv. I kritiske traditioner er man optaget af bl.a. hvordan aktører- i dette sammenhæng- Uledsagede flygtningebørn, aktivt fortolker deres omgivelser og er derfor medskabende af deres liv. Samt hvordan samfundsmæssige strukturering har en betydning i forhold til eksempelvis hvordan uledsagede flygtningebørn tildeles rettigheder.
Med udgangspunkt fra en anonymiserede case beskrives og diskuteres hvordan uledsagede flygtningebørns perspektiver kan være anderledes end de professionelle samt de overvejelser og dilemmaer, der opstår i forhold til børnenes aktive deltagelse når de sociale myndigheder træffer beslutninger om børnenes ve og vel.
Med udgangspunkt fra en anonymiserede case beskrives og diskuteres hvordan uledsagede flygtningebørns perspektiver kan være anderledes end de professionelle samt de overvejelser og dilemmaer, der opstår i forhold til børnenes aktive deltagelse når de sociale myndigheder træffer beslutninger om børnenes ve og vel.
Translated title of the contribution | Mit liv- din beslutning?: Uledsagede flygtningebørns deltagelses muligheder i kommunale beslutningsprocesser om deres liv |
---|---|
Original language | Swedish |
Title of host publication | Perspektiv på barnkonventionen : forskning, teori och praktik |
Editors | Line Ponnert, Anna Sonander |
Number of pages | 29 |
Place of Publication | Lund |
Publisher | Studentlitteratur |
Publication date | 20 Nov 2019 |
Pages | 131-159 |
Chapter | 5 |
ISBN (Print) | 978-91-44-12501-5 |
Publication status | Published - 20 Nov 2019 |
Keywords
- children and youth
- learning, educational science and teaching
- education, professions and jobs