Mitt liv - ditt beslut? Ensamkommande flyktingbarns möjlighet till delaktighet i kommunala beslutsprocesser

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Dette kapitel diskuterer, med udgangspunkt i artikel 12 i børnekonventionen uledsagede flygtningebørns deltagelses muligheder og begrænsninger i de beslutninger som bliver truffet om deres liv. Dette gøres med det formål at gøre de professionelle og især de sociale myndigheder som er i kontakt med børnene, opmærksomme på de overvejelser og dilemmaer der kan være tilstede hvad det angår uledsagede flygtningebørns deltagelse i beslutninger. I dette henseende har artiklen en kritisk teoretisk perspektiv og skriver sig i en barndomssociologisk perspektiv som bestræber sig på at forstå de uledsagede flygtningebørns perspektiver på eget liv. I kritiske traditioner er man optaget af bl.a. hvordan aktører- i dette sammenhæng- Uledsagede flygtningebørn, aktivt fortolker deres omgivelser og er derfor medskabende af deres liv. Samt hvordan samfundsmæssige strukturering har en betydning i forhold til eksempelvis hvordan uledsagede flygtningebørn tildeles rettigheder.
Med udgangspunkt fra en anonymiserede case beskrives og diskuteres hvordan uledsagede flygtningebørns perspektiver kan være anderledes end de professionelle samt de overvejelser og dilemmaer, der opstår i forhold til børnenes aktive deltagelse når de sociale myndigheder træffer beslutninger om børnenes ve og vel.
Translated title of the contributionMit liv- din beslutning?: Uledsagede flygtningebørns deltagelses muligheder i kommunale beslutningsprocesser om deres liv
Original languageSwedish
Title of host publication Perspektiv på barnkonventionen : forskning, teori och praktik
EditorsLine Ponnert, Anna Sonander
Number of pages29
Place of PublicationLund
PublisherStudentlitteratur
Publication date20 Nov 2019
Pages131-159
Chapter5
ISBN (Print)978-91-44-12501-5
Publication statusPublished - 20 Nov 2019

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching
  • education, professions and jobs

Cite this