Når SYKL virker engagerende - set fra et elevperspektiv

Hilde Ulvseth, Neriman Tiftikci

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearch

Abstract

I dette kapitel undersøges, hvad der kan bidrage til elevernes læring. Vi har dels set nærmere på internationale forskningsresultater, dels analyseret elevinterview med henblik på at kortlægge de aspekter af SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL), der henholdsvis fremmer og hæmmer elevernes engagement og deltagelse. Resultaterne peger på, at elevernes engagement påvirkes positivt gennem SYKL. Den positive indflydelse kan forklares med faktorer som et trygt læringsmiljø, let tilgængelig hjælp og elevernes oplevelse af at være læringsressource for hinanden. Der er imidlertid opmærksomhedspunkter at tage højde for i SYKL-samarbejdet. Det drejer sig blandt andet om lærerens makkersammensætning samt opmærksomhed på, at eleverne bør bruge konkreter, når de arbejder med SYKL-opgaver.
Original languageDanish
Title of host publication"Når jeg hjælper andre, kan jeg bedre forstå det selv" : Om undersøgende samtaler i makkerpar
EditorsMaria Christina Secher Schmidt, Stine Thygesen
Number of pages10
PublisherKøbenhavns Professionshøjskole
Publication date1 Nov 2022
Pages51-60
Chapter4
ISBN (Print)9788797421406
Publication statusPublished - 1 Nov 2022

Keywords

  • learning

Cite this