Natur & naturfænomener - natur & bæredygtighed: to aktionsforskningsprojekter

Thorleif Frøkjær, Mia Husted

Research output: Book/Report/PhD thesisReportResearch

Abstract

Rapporten er en beskrivelse af to projekter i samspil, nemlig dels en kvalitativ undersøgelse, med afsæt i forskningsspørgsmålet "hvilken didaktisk og pædagogisk opmærksomhed og betydning tildeles læreplanstemaet naturen og naturfænomener i den pædagogiske praksis? -
efterfulgt af et projekt i fem daginstitutioner, med det formål "at udvikle, afprøve og undersøge det pædagogiske arbejde med at tilbyde børn i daginstitutionerne oplevelser, viden og erfaringer med moderne livs- og produktionsforhold med betydning for samspillet mellem miljø, natur og bæredygtighed."
Projektet viser, at den mest dominerende form for pædagogik for bæredygtighed tog form af øko-venlige aktiviteter, som det pædagogiske personale relativt ubesværet arbejdede ind i deres praksis. Studiet indeholder endnu et bud på pædagogik for bæredygtighed, som tog form af øko-kritik. Denne form viste sig, at indebære langt mere krævende, vanskelige og konfliktfyldte udfordringer som angår spørgsmål til hvordan pædagogisk praksis både kan åbne større og mere komplekse verdener med barnet og samtidig passe på barnets sind
Original languageDanish
Number of pages72
Publication statusPublished - 2019

Keywords

  • children and youth

Cite this