Normkritik og normkaos i fritids- og ungdomspædagogisk praksis

Rasmus Præstmann Hansen, Maj Borggaard Hansen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

I dette kapitel sættes der spot på fritids- og ungdomspædagogers såvel som børn og unges positioner og positioneringer og på, hvilke mulighedsbetingelser der er for at arbejde fokuseret med normkritik i en normkaotisk fritids- og ungdomspædagogisk praksis. Et arbejde hvor pædagoger aktivt kan udfordre og udvide normer, herunder forskellige maskulinitets- og femininitetsnormer blandt børn og unge. Vi vil synliggøre og inspirere til et kritisk køns- og intersektionalitetsperspektiv på, hvordan man kan arbejde med udfordringer og potentialer i forhold til normer og kategorier blandt børn og unge samt mellem pædagoger og børn og unge. Hensigten er at belyse dominerende og regulerende normer og kategorier, som bidrager til ekskluderende praksisser og begrænsninger af børn og unges deltagelsesmuligheder i fritids- og ungdomspædagogisk praksis.
Original languageDanish
Title of host publicationNormkritik i pædagogisk praksis
EditorsKaren Liebing Madsen, Janne Jørgensen, Jacob Graack
Number of pages22
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication dateJun 2022
Pages207-228
Chapter10
ISBN (Print)9788702319217
Publication statusPublished - Jun 2022

Keywords

  • gender/gender differences
  • youth culture
  • identity
  • educational science studies
  • social work practice

Cite this