Pædagogens grundfaglighed mellem det almene og det særlige

Line Togsverd, Christian Aabro

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Pædagoguddannelsen har historisk bevæget sig i et spændingsfelt mellem en almene og det særlige. Med reformen i 2014 kom uddannelsen til at bestå af en grundfaglighed og tre såkaldte specialiseringer, men man nedlagde samtidig de fag, som ellers kunne udgøre den grundlæggende orientering for pædagogers faglighed. Betyder det, at det ikke længere giver mening at tale om en fælles og almen faglighed, i en profession der spænder over mange forskellige arbejdsfelter og brugergrupper? Eller bør man i stedet tale det almene frem, som vigtigere nu end nogensinde? Hvordan kan en sådan almen faglighed i givet fald forstås? Og ikke mindst: hvordan kan pædagoguddannelsen forberede de studerende til at udøve den?
Original languageDanish
Title of host publicationGod og dårlig pædagoguddannelse : 18 skarpe tekster om landets største videregående uddannelse
EditorsHans Henrik Hjermitslev, Bo Morthorst Rasmussen, Line Togsverd
Number of pages9
Place of PublicationAarhus
PublisherDPP
Publication date10 Jun 2021
Pages165-173
ISBN (Print)978-87-973165-0-4
Publication statusPublished - 10 Jun 2021

Cite this