TY - JOUR
T1 - Pædagogik & Forskningsmetoder
T2 - Redaktionelt forord
AU - Steno, Anne Mia
AU - Falkenberg, Helene
AU - Schmidt, Lene Skytthe Kaarsberg
AU - Odgaard, Ane Bjerre
AU - Gravesen, David Thore
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Forskningsmetoder former forskellige spor, nysgerrigheder, blikke og opmærksomheder. Metoder udgør i den forstand en række veje til at få viden om og i verden. De metodiske skridt, som vi tager, kommer til at rammesætte hvilken viden vi kan få – og ikke få. Derfor er forskningsmetoder heller ikke neutrale; de er medkonstituerende for begribelsen af, og indgribelsen i, det genstandsfelt og de aktører, som vidensproduktionen handler om. Valget af forskningsmetoder bliver dermed også altid et etisk anliggende og et spørgsmål om repræsentation og kontekst. For hvem inviteres ind i den pædagogiske forskning, og hvem udgrænses? Og forstås disse deltagere som informanter eller som aktører, der også har deres egen agens?
AB - Forskningsmetoder former forskellige spor, nysgerrigheder, blikke og opmærksomheder. Metoder udgør i den forstand en række veje til at få viden om og i verden. De metodiske skridt, som vi tager, kommer til at rammesætte hvilken viden vi kan få – og ikke få. Derfor er forskningsmetoder heller ikke neutrale; de er medkonstituerende for begribelsen af, og indgribelsen i, det genstandsfelt og de aktører, som vidensproduktionen handler om. Valget af forskningsmetoder bliver dermed også altid et etisk anliggende og et spørgsmål om repræsentation og kontekst. For hvem inviteres ind i den pædagogiske forskning, og hvem udgrænses? Og forstås disse deltagere som informanter eller som aktører, der også har deres egen agens?
U2 - 10.7146/fppu.v7i2.141833
DO - 10.7146/fppu.v7i2.141833
M3 - Forord
SN - 2446-2810
VL - 7
SP - 1
EP - 3
JO - Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
JF - Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
IS - 2
ER -