Abstract
Artiklen præsenterer en undersøgelse af, hvordan pædagogik for bæredygtighed fremstår, når pædagoger, ledere og kommunale forvaltere på småbørnsområdet i to kommuner i Danmark reflekterer over og eksemplificerer bæredygtighedsarbejdet med afsæt i udpegede steder i lokalområdet. Undersøgelsen blev foretaget som en bottom-up-kortlægning og efterfølgende interviews med den hensigt at undersøge aktiviteter, tilgange, inddragelsesformer, samarbejdsflader og udfordringer i institutionernes arbejde med pædagogik for bæredygtighed. Med inspiration fra teori om stedbaseret pædagogik belyser artiklen, hvordan steder kan fungere som støttestrukturer for arbejdet med bæredygtighed i daginstitutionerne. Undersøgelsen viser, at
pædagogik for bæredygtighed ofte udgør en uproblematisk fortsættelse af det hidtidige arbejde med natur og udeliv. Imidlertid kan særlige steder invitere til et bredere arbejde med bæredygtighed, mens andre steder har lignende potentialer, men opleves som lukket land. Diskussioner om disse forhold under kortlægningen
og i de opfølgende interviews skabte refleksion over, hvordan pædagogik for bæredygtighed kan rumme potentialer for at bryde med plejer. Hermed peger artiklen på, hvordan dialog mellem forskning og praksis kan være med til at gøre fraværende forhold nærværende.
Nøgleord: dilemmaer; kortlægning; naturpædagogik; systemisk aktionsforskning
pædagogik for bæredygtighed ofte udgør en uproblematisk fortsættelse af det hidtidige arbejde med natur og udeliv. Imidlertid kan særlige steder invitere til et bredere arbejde med bæredygtighed, mens andre steder har lignende potentialer, men opleves som lukket land. Diskussioner om disse forhold under kortlægningen
og i de opfølgende interviews skabte refleksion over, hvordan pædagogik for bæredygtighed kan rumme potentialer for at bryde med plejer. Hermed peger artiklen på, hvordan dialog mellem forskning og praksis kan være med til at gøre fraværende forhold nærværende.
Nøgleord: dilemmaer; kortlægning; naturpædagogik; systemisk aktionsforskning
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Nordisk Barnehageforskning |
Volume | 19 |
Issue number | 3 |
Pages (from-to) | 144-163 |
Number of pages | 20 |
ISSN | 1890-9167 |
Publication status | Published - 22 Jun 2023 |
Keywords
- children and youth
- learning, educational science and teaching
- research designs, theory and method