Pædagogik i et politisk felt: Inklusion eller eksklusion

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Modtagelsen af flygtningefamilier i daginstitutioner relaterer sig til forhold,
som er under voldsom politisk debat. Det betyder, at situationer og praksisser,
der af nogle aktører forstås som pædagogfaglige, af andre aktører ses som
stærkt politiske. I kapitlet præsenteres en case, hvor en institution ønsker at
involvere forældre i at arbejde med børns demokratiske dannelse. Mens en nytilkommen
syrisk far oplever dette initiativ som positivt, opfatter en mor med
etnisk minoritetsbaggrund opvokset i Danmark forældremødet som stigmatiserende
og ekskluderende.
Original languageDanish
Title of host publicationFlygtningebørn i danske daginstitutioner: Pædagogiske dilemmaer og balancegange
EditorsNanna Jordt Jørgensen, Susanne Bregnbæk
Number of pages11
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date2020
Pages83-93
Chapter7
ISBN (Print)978-87-7160-755-0
Publication statusPublished - 2020

Cite this