Abstract
Denne session tager afsæt i det aktuelle EU Horizon forsknings- og innovationsprojekt ‘Empowered Participation through Ideating Cultural Worlds and Environments’ – EPIC-WE. I projektet mødes videregående uddannelser, kreative industrier og kulturorganisationer på midten og inddrager unge kulturborgere for at udvikle nye formater for samskabelse, deltagelse og innovation. Det er dog ikke uden udfordringer – og det tegner konturer af videregående uddannelser i en brydningstid, der kræver anderledes samarbejdsmodeller i fremtiden. Sessionen tematiserer utopier i pædagogik og uddannelse. Vi står i en krise af mangel på både individuel og social fantasi – en imaginary crisis (fx Mulgan, 2020), der begrænser utopisk tænkning og kollektiv forandring. Gennem spekulative og utopiske metoder (Dunne & Raby, 2014) undersøger deltagerne, hvordan videregående uddannelser ser ud og føles om 20 år, i 2044, for at udforske relevante og meningsfulde handlinger og diskussioner i nutiden. Vi undersøger både det forventede og det ønskede, for hvis vi ikke forholder os kritisk og refleksivt til fremtiden, og hvad og hvordan uddannelse kunne være, får vi mere af det samme (Levitas, 2017; Webb, 2016).
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 23 May 2024 |
Publication status | Published - 23 May 2024 |
Event | DUN CONFERENCE 2024: Higher Education in Times of Transition / De videregående uddannelser i en brydningstid - Vingsted Hotel & Konferencecenter, Vejle Duration: 23 May 2024 → 24 May 2024 https://www.tilmeld.dk/dunk2024 |
Conference
Conference | DUN CONFERENCE 2024 |
---|---|
Location | Vingsted Hotel & Konferencecenter |
City | Vejle |
Period | 23/05/24 → 24/05/24 |
Internet address |
Keywords
- learning, educational science and teaching