Pædagogiske bestræbelser og ambivalenser i overgangen mellem børnehave og skole

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Med afsæt i empiri produceret i forbindelse med forskningsprojektet ’Læring for Alle’, UCC1 (Christensen & Kornerup, 2014 & 2015, Kornerup, 2016) undersøges det, hvordan pædagoger i børnehaver og børnehaveklasser oplever arbejdet med at understøtte børns overgang til skolen, hvilke pædagogiske bestræbelser, der arbejdes ud fra og hvilke udfordringer de professionelle oplever i forbindelse med dette arbejde. Artiklen viser, at pædagoger i såvel børnehaver som i børnehaveklasser oplever sig splittet mellem forskellige pædagogiske og politiske dagsordner og ambitioner. Disse udfordrer til tider det pædagogiske arbejde på måder, som kan skabe ambivalens hos pædagogerne og til tider medfører en pædagogisk praksis, som virker modsat de pædagogiske bestræbelser om at understøtte børns læring, trivsel og nysgerrighed i overgangen mellem dagtilbud og skole.
Original languageDanish
JournalForskning i pædagogers profession og uddannelse
Volume1
Issue number1
Pages (from-to)40-53
Number of pages14
ISSN2446-2810
Publication statusPublished - 1 Sept 2017

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching

Cite this