Paulo Freire

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Paulo Freire var en brasiliansk filosof og pædagog, der var en central skikkelse inden for uddannelse, kulturelt arbejde og social aktivisme. Han rejste kritik af den traditionelle uddannelse for at være i magtens tjeneste. Freire mente, at uddannelse skulle være et redskab for empowerment og frigørelse, især af dem, der er undertrykte, underprivilegerede og udsatte. Freires oprindelige fokus var på voksne og de undertrykte, men hans skelsættende ideer om pædagogik, læring og viden bidrager fortsat til et håb for lighed og for menneskers vilje og håb til at drømme om et perfekt samfund. I fritidspædagogikken er Freire relevant, fordi han sætter spørgsmålstegn ved mange af de måder, børn og unge socialiseres på, hvor fokus især er på at forberede børn og unge til den samfundsmæssige konkurrence og individualisme og til arbejdsmarkedet gennem en formel uddannelse, og mindre på at understøtte børn og unges identitetsudvikling, gruppetilhørsforhold og kritiske engagement i samfundsspørgsmål.
Original languageDanish
Title of host publicationFritidspædagogiske tænkere
EditorsMaj Borggaard Hansen, Mikael Jørgensen, Lisbeth Madsen, Ditte Tofteng
Number of pages18
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date2022
Pages109-126
Chapter6
ISBN (Print)978-87-500-5674-4
Publication statusPublished - 2022

Keywords

  • educational science

Cite this