Perspektiver på børns deltagelsesmuligheder i socialt og pædagogisk arbejde

Mimi Petersen, Ida Kornerup

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

I dette kapitel folder vi nogle af de tematiske og praksisorienterede grundlag bag bogen ud. Der er en introduktion til Børnekonventionen og de væsentligste artikler heri, især artikel 12, der anvendes som afsæt i bogen. Vi gennemgår nogle af de teoretiske og metodiske tilgange, som danner grundlag for børns deltagelsesmuligheder i Norden. Desuden giver vi et indblik i Sherry Arnstien og Laura Lundys ideer og modeller i relation til deltagelse. Til sidst i kapitlet beskriver vi nogle af de etiske overvejelser og dilemmaer, som kan være forbundet med at involvere børn og unge. Her præsenterer vi også intersektionalitet som et perspektiv på børn og unges muligheder og begrænsninger i forhold til deltagelse.
Original languageDanish
Title of host publicationBørn som deltagere i professionel praksis : åbninger, muligheder og rettigheder
EditorsMimi Petersen, Ida Kornerup
Number of pages19
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2021
Pages19-37
Chapter2
ISBN (Print)978-87-02-31683-4
Publication statusPublished - 2021

Keywords

  • children and youth
  • education, professions and jobs
  • research designs, theory and method

Cite this