Plantegningsinterviews: – undersøgelse af uddannelses­arkitekturs betydninger for studieliv

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen udfolder, hvordan man metodisk kan undersøge uddannelsesarkitekturs indvirkninger på pædagogstuderendes læreprocesser og studieliv, og præsenterer det metodiske arbejde med plantegningsinterviews, som er et sensorisk metodisk greb, der retter opmærksomheden på, hvordan pædagogstuderende praktiserer og sanser uddannelsens rum og steder. At undersøge de studerendes sansninger og rytmer skaber indsigter i, hvordan undervisningslokalers indretninger, campus’ fælles områder, udearealer, ting og genstande er nærværende i de studerendes læreprocesser og tilhør til uddannelsen. Udviklingen af plantegningsinterviews som metodisk greb er drevet af en ambition om at udvikle og arbejde med undersøgelsesmetoder, der er åbne og sensitive overfor de materielle og affektive dimensioner i det hverdagslige uddannelsesliv.
Original languageDanish
JournalForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Volume7
Issue number2
Pages (from-to)47-55
Number of pages9
ISSN2446-2810
Publication statusPublished - 24 Nov 2023

Keywords

  • research designs, theory and method

Cite this