Abstract
Denne artikel præsenterer ’praksislæringsmodellen’, der indeholder fire meget forskellige tilgange til praksisnær undervisning.
Modellen er et redskab til at debattere og reflektere over, hvordan der kan undervises praksisnært i erhvervsuddannelserne, og hvilke færdiguddannede elever du gerne vil sende videre ud på arbejdsmarkedet.
Når du vælger, hvad dine elever skal lære, og hvordan de skal lære, er det vigtigt at tænke over de langsigtede konsekvenser, valgene kan have. Prioriteringerne kan nemlig have stor betydning for, hvilke typer af færdiguddannede medarbejdere du sender videre ud i arbejdslivet. Hvis du er meget styrende i din undervisningsmåde og målsætning, er du med til at uddanne elever, som er gode til visse ting. Hvis du derimod er meget elevinddragende i undervisningsform og målsætninger, medvirker du til at uddanne elever, som kan noget andet. Pointen er, at der er fordele og ulemper ved begge dele.
Modellen er et redskab til at debattere og reflektere over, hvordan der kan undervises praksisnært i erhvervsuddannelserne, og hvilke færdiguddannede elever du gerne vil sende videre ud på arbejdsmarkedet.
Når du vælger, hvad dine elever skal lære, og hvordan de skal lære, er det vigtigt at tænke over de langsigtede konsekvenser, valgene kan have. Prioriteringerne kan nemlig have stor betydning for, hvilke typer af færdiguddannede medarbejdere du sender videre ud i arbejdslivet. Hvis du er meget styrende i din undervisningsmåde og målsætning, er du med til at uddanne elever, som er gode til visse ting. Hvis du derimod er meget elevinddragende i undervisningsform og målsætninger, medvirker du til at uddanne elever, som kan noget andet. Pointen er, at der er fordele og ulemper ved begge dele.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 2019 |
Publisher | EMU.dk |
Publication status | Published - 2019 |
Keywords
- education, professions and jobs