Provokerende og tilnytningsforstyrret? At udfordre problemfortællinger ved at lytte efter de andre historier

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen omhandler måden, hvorpå anbragte børns følelsesmæssige adfærd problematiseres og kobles til diagnoser. Analysen af to empiriske nedslag om humørsvingninger og om tilknytningsforstyrrede børn viser, hvordan fortællinger om anbragte børn præges af et fokus på følelsesregulering og diagnoser, der risikerer at fastholde en ofte individualiseret forståelse af børnene som afvigende fra normal og ønskelig adfærd. Men analyserne viser også, hvordan dette kan udfordres gennem et nysgerrigt blik for historier, der peger i andre retninger. Historier, der sætter børnene i et nyt lys og giver plads til andre forståelser og handlemuligheder.
Original languageDanish
JournalDansk Paedagogisk Tidsskrift
Volume2020
Issue number4
Pages (from-to)88-106
Number of pages19
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - 2020

Keywords

  • children in care

Cite this